معیار قبولی حج در کلام رهبر معظّم انقلاب

اصل، اين است. ما، در حج بايد سعى كنيم عبوديّت را در خودمان تقويت كنيم. هجرت الی‌الله كنيم. حج را قبول و مقبول درگاه پروردگار قرار دهيم. چگونه ممكن است حجّ ما مقبول باشد؟ وقتى كه اين حج، ما را به خدا نزديك كند.

چهارشنبه 04 شهریور 1394

اصل، اين است. ما، در حج بايد سعى كنيم عبوديّت را در خودمان تقويت كنيم. هجرت الی‌الله كنيم. حج را قبول و مقبول درگاه پروردگار قرار دهيم. چگونه ممكن است حجّ ما مقبول باشد؟ وقتى كه اين حج، ما را به خدا نزديك كند. در روايتى نقل شده است كه «اگر می‌خواهيد بدانيد آيا حجّ شما قبول شده است يا نه، ببينيد گناهانى را كه مرتكب می‌شديد، بعد از حج كنار گذاشتيد يا نه؟ اگر ديديد توفيق اين را پيدا كرديد كه گناهان را كنار بگذاريد، كشف كنيد كه خداى متعال، حج را از شما قبول كرده است و به خدا نزديك شده‌ايد.» معيار، اينهاست: از گناه خارج شدن؛ به خدا نزديك شدن؛ از خودخواهيها و خودپرستيها دورشدن؛ مثل قطره‌اى در درياى فضل و رحمت الهى خود را غرق کردن. و این، اساسی‌ترین کارهاست. «علیکم انفسکم»؛ خودتان را دریابید. چیزی که جای ایثار ندارد، این است، آن‌‎جا که هر کس در درجه‌ی اوّل به فکر خودش باشد، این جاست! نزدیک شدن به خدا؛ توّجه پیدا کردن به خدا؛ باور کردن رحمت و فضل خدا؛ به زبان صادقانه با خدا سخن گفتن؛ کنار گذاشتن دنیا و زخارف دنیا و مادّیات و ارزشهایی که اطراف ما مثل پیله کرم ابریشم می‌تند تا آن نفس ملکوتی را از بین ببرد و خفه کند و اصل، اینهاست. وقتی که انسان با دلی پاک و روحی طائب با خدای متعال روبه‌رو شد؛ آن مراسم عظیم را انجام داد؛ حقیقتاً به خدا بازگشت؛ حقیقتاً به خدا هجرت کرد؛ در مقابل پروردگار عالم تضرّع کرد، آن وقت ابواب برکات هم باز می‌شود. (بیانات در دیدار اعضای برگزارکننده‌ی کنگره‌ی حج، 16 اردیبهشت 1371)

درباره‌ی کتاب نوبهار جان و دل
این کتابِ 101 صفحه‌ای، حاوي هفتاد و هفت عبارت برگزيده از پيامها و بيانات مقام معظّم رهبری در موضوع حج در طول سالهاي 1368 تا 1388 به کوشش علیرضا مختارپور قهوردی تدوین و در سه نوبت چاپ شده است.
اهميّت حج، اغتنام فرصتي استثنايي، اهميّت برائت از مشركان، وحدت مسلمين، خودداري از تبديل فرصت حج به امور تجاري و بازرگاني و توصيه به خودسازي معنوي از جمله محورهاي اين اثر مي‌باشد.

برای تهیه و خرید کتاب نوبهار جان و دل اینجا را کلیک کنید.

 

 

نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: