مروری بر کتاب‌های «مدح خورشید»، «ره، رهرو، رهبر» و «از نیمه خرداد» در آستانه‌ی ایام سالروز رحلت حضرت امام خمینی(قدّس‌سرّه)

امام خمینی(قدّس‌سرّه‌الشریف) منجی بزرگ دوران ما و پرچمدار نهضتی است که به پیروی از شیوه‌ی پیامبر اعظم(صلّی‌علی‌علیه) در قالب یک انقلاب تمام‌عیار ظاهر شد و مدبّرانه آن را با نهضت عظیم حسینی پیوند داد. امام(قدّس‌سرّه‌الشریف) در زمانی که بسیاری از علمای بلاد اسلامی، از رسالت تاريخي خود غافل بودند ...

ﺳﻪشنبه 11 خرداد 1395

*مدح خورشید*

امام خمینی(قدّس‌سرّه‌الشریف) منجی بزرگ دوران ما و پرچمدار نهضتی است که به پیروی از شیوه‌ی پیامبر اعظم(صلّی‌علی‌علیه) در قالب یک انقلاب تمام‌عیار ظاهر شد و مدبّرانه آن را با نهضت عظیم حسینی پیوند داد. امام(قدّس‌سرّه‌الشریف) در زمانی که بسیاری از علمای بلاد اسلامی، از رسالت تاريخي خود غافل بودند و عطش ملّت‌ها را برای معنویت و احکام نورانی اسلام درک نمی‌کردند، پای به میدان نهاد و با رهبری انقلاب عظیم اسلامی، تحوّلات عميق و گسترده‌ای درعرصه‌ی جهاني پديد آورد؛ انقلابی که از همان آغاز تا همیشه‌ها، بی‌نام او در هیچ جای جهان شناخته شده نیست.

به تعبیر رهبر انقلاب «این مرد بزرگ، مثل خورشید در تاریخ ایران درخشید»(18/3/68) و انقلاب اسلامی ایران، انفجار نوری بود که از مصدر افکار متعالی امام خمینی(قدّس‌سرّه‌الشریف) ساطع شد. کتاب «مدح خورشید» مشتمل بر گزيده‏اي از خاطرات مقام معظّم رهبري درباره‌ی امام خمینی(قدّس‌سرّه‌الشریف) است که خاطرات مقاطع مختلف حيات طيّبه‌ي امام(قدّس‌سرّه‌الشریف)، از دوران مبارزات تا سال‌هاي پيروزي و استقرار نظام جمهوري اسلامي و سال‌هاي دشوار دفاع ملّت ايران در برابر هجوم نظام استکبار در جنگ تحميلي را دربرمي‌گيرد.

«مدح خورشید» به همّت انتشارات انقلاب اسلامی (وابسته به مؤسّسه‌ی پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی) نخستین بار در بهار 91 منتشر شد. این اثر که شامل 81 خاطره و در 136 صفحه گردآوری و تدوین شده، حاوي نکات آموزنده‌ای از سيره‌ي مکتبي، انقلابي و اخلاقي رهبر کبیر انقلاب اسلامی است و بازخواني و توجّه به آن، از شرايط لازم براي شناخت امام خمینی(قدّس‌سرّه‌الشریف) و تداوم راه ایشان است.

در این کتاب گزیده‌ای از نظرات و خاطرات رهبر معظّم انقلاب اسلامی درباره‌ی ساحت‌ها، وجوه و ابعاد مختلف حیات طیّبه‌ی حضرت امام(قدّس‌سرّه‌الشریف) از وجوه فردی و عبادی و اخلاقی گرفته تا زوایای انقلابی و سیاسی-اجتماعی، از متن بيانات رهبر انقلاب استخراج و در قالب مجموعه‏‌اي از خاطرات موضوعي تدوين شده است.

برگی از دفترِ «مدح خورشید»

خلاصـه‌ی وصيّت‏ امـام: اتّکـاء بـه خـدا
در آن لحظه‌اى كه امام(ره) ناراحتی قلبى پيدا كرده بودند، ما به‌شدّت نگران بوديم. وقتى كه من رسيدم، ايشان انتظار و آمادگى براى بروز احتمالى حادثه را داشتند. بنابراين، مهم‌ترين حرفى كه در ذهن ايشان بود، قاعدتاً مى‌بايد در آن لحظه‌ى حسّاس به ما مى‌گفتند. ايشان گفتند: قوى باشيد، احساس ضعف نكنيد، به خدا متّكى باشيد، «اشدّاء على الكفّار رحماء بينهم» باشيد، و اگر با هم بوديد، هيچ‌كس نمى‌تواند به شما آسيبى برساند. به نظر من، وصيّت سى صفحه‌يى امام(ره) مى‌تواند در همين چند جمله خلاصه شود. او واقعاً حكيم بود... انسان احساس مى‌كرد كه تمام حقايق عالم در وجود او منعكس بود»(ص 58).

*ره،رهرو، رهبر*

این اثر به‌نحو بسیار جامعی به شخصیت و مکتب امام خمینی پرداخته است.
روش تنظیم محتوای آن براساس تاریخی است امّا برای آنکه نقشه‌ی موضوعی از مطالب کتاب در ذهن خواننده شکل گیرد، از یک فهرست جامع موضوعی در پایان اثر بهره برده شده است.
فهرست موضوعی اثر شامل فصول اصلی زیر است:
1. شخصیت امام    
2. خطّ امام    
3. امام و انقلابِ اسلامی     
4. انحرافات و دشمنی‌های با امام، انقلاب و خط امام     
5. خدمات امام، آثار و برکات وجودی ایشان    
6. وصیت‌ها و درسهایی که امام آموخت     
7. علل و تفاسیرِ صحیحِ برخی مواضع و بیانات امام    
8. روابط متقابل، بین امام و دیگران    
9. امام و حوزه    
10. خاطرات و نکات تاریخی مربوط به اثر حضور امام    
11. بررسی ابعاد مختلف رحلت امام و مراسم سالگرد     

برگی از دفترِ «ره،رهرو،رهبر»

تـوصیف و تصـویـر ملـکوتـی چـهـارده خـرداد
و اما روی دیگر صحنه، یعنی فضای ملکوت جهان در آن روز، تنها برای اصحاب بصیرت و معرفت مشهود بوده است. شاید چشمهای نافذی که حجاب ملک را میگشایند و مرغ نگاه را تا ملکوت پرواز میدهند، شگفتیهای بیشتر و صحنه‌های تماشایی‌تری را آن روز در آن عاشورای خمینی دیده باشند: عروج نفس مطمئنه‌ای را به قرارگاه لطف و رحمت خدا صعود کلمه‌ی طیبه‎ای و نفس راضیه و مرضیه‌ای را به سوی حق رجوع جویباری را به دریا و وصال عاشقی را به معشوق، استقبال خیل عظیم شهدا را از آن روح مطهر و خیر مقدم ارواح طیبه‌ی اولیاء را به آن میهمان تازه‌وارد، فوز و فلاح جان مزکّایی را که بر بال ملائک رحمت نشسته شمیم حسنات بیشمارش، مشام فرشتگان و خزنه‌ی بهشت نعیم حق را معطر ساخته، عمل صالحی را که ردایی از نور گشته و بر پیکر ملکوتی آن روح مجرد پوشانیده شده و باران غفران و فضل خداوند ای گشته و بر سراپای آن عبد صالح فروریخته و دارالسّلام ابدی شده و آن مشتاق رضوان حق را در خود جای داده است.

*از نیمة خرداد*
این کتاب حاوی بیانات و خاطرات رهبر انقلاب است که نویسنده تلاش نموده تا به‌طور فشرده، نمایی روشن از خطوط کلی زندگی، شخصیت، اندیشه و رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را در چهار بخش به زینت طبع بیاراید.

برگی از دفترِ «از نیمة خرداد»

بخـش سـوم: آغـاز دوره‌ی رهبـری - دنیـای بـدون خمـینی
تصور نبود امام خمینی(ره) به عنوان قلب تپنده جمهوری اسلامی نه فقط عامه مردم ایران، بلکه بسیاری از کارگزاران ارشد نظام را در تمام سالهای پس از انقلاب رنج می‌داد. چنان‌که آیت‌الله خامنه‌ای سه روز پس از فقدان رهبر کبیر انقلاب اشاره نمودند:
"خدا می‌داند که در طول این ده سال، فکر چنین روزی همیشه دل ما را لرزانده بود. نمی‌دانستیم «دنیای بدون خمینی» چگونه قابل تحمل است."

 

 

تصاویر

مروری بر کتاب‌های «مدح خورشید»، «ره، رهرو، رهبر» و «از نیمه خرداد» در آستانه‌ی ایام سالروز رحلت حضرت امام خمینی(قدّس‌سرّه)

2_117

نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: