خاطرات مرحوم حاج علی آقا شمقدری

از کتاب «متولد چهل و دو» رونمایی شد

یکشنبه 29 آبان 1401

آیین رونمایی از کتاب «متولد چهل و دو»، خاطرات مرحوم حاج علی شمقدری، پیش از ظهر روز پنجشنبه به همت دفتر نمایندگی حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) در مشهد، در محل سالن همایش مرکز نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی برگزار شد. در این مراسم که جمعی از پیشکسوتان انقلاب و دفاع مقدس و گروهی از جوانان و نوجوانان حضور داشتند، افزون بر رونمایی از کتاب، سخنرانان به بیان ویژگی‌های شخصیت زنده یاد حاج علی شمقدری پرداختند و برخی از نزدیکان آن مرحوم، از جمله فرزند ایشان، آقای محسن شمقدری، با بیان خاطراتشان از همراهی این یار دیرین انقلاب و رهبری، از مرحوم حاج  علی شمقدری، به عنوان الگوی ولایتمداری یاد کردند.

در قسمت نخست مراسم سیدعلیرضا مهرداد که کار نگارش کتاب را برعهده داشته‌است، با اشاره به انجام 35 جلسه مصاحبه با مرحوم حاج‌ علی‌آقا شمقدری، به ویژگی رویگردان بودن آن مرحوم از گفتنِ درباره خویش اشاره کرد و گفت: ضمن بررسی محتوای مصاحبه به عمل آمده، به این نتیجه رسیدم که مرحوم حاج‌ علی‌آقا شمقدری، از نقل هر خاطره‌ای که او را به عنوان شخص اصلی و کننده‌کار مطرح کند، خودداری کرده ‌است. سوالاتی را برای پُر کردن این فضا طرح کرده ‌بودم تا از ایشان بپرسم، اما انگار تقدیر این نبود که مرحوم شمقدری، چیزی از خود بگوید و همه خاطراتش بشود «آقای خمینی» و «آقای خامنه‌ای». وی افزود: مرحوم حاج‌ علی‌آقا شمقدری درست از زمان تولد دوباره‌اش در سال 1342، از آن‌چه بوی خودشیفتگی بدهد رویگردان شد. او به دنبال کسی بود که رنگ و بوی امام خمینی را داشته‌باشد و در این مسیر، سر از جلسه تفسیر آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای درآورد و چنان شیفته او شد که تا واپسین دم حیات، این دلبستگی باقی بود. در ادامه، حمیدرضا صدوقی که کار مصاحبه با مرحوم حاج‌ علی‌آقا شمقدری را برای تدوین کتاب برعهده داشته‌است، از خاطراتی که طی 35 جلسه گفت‌وگو با او داشته‌است گفت و ضمن تأکید بر این نکته که هر جلسه از این مصاحبه، برای وی حکم گذراندن دو واحد درسی تاریخ انقلاب را داشته‌است، اظهار کرد: مرحوم شمقدری در آخرین جلسه رو به من کرد و گفت: تو با این مصاحبه‌ها عمر مرا کم کردی! گفتم: چرا؟ گفت: هر بار که مصاحبه می‌شد، شب به فکر فرو می‌رفتم و با خود می‌گفتم که آیا حق مطلب را ادا کرده‌ام؟ آیا نیاز نیست چیز دیگری بر آن بیفزایم؟ سئوالات فردا چه خواهد بود و من باید در پاسخ به آنها چه بگویم؟ این نگرانی‌های مرحوم حاج‌ علی‌آقا شمقدری که تا آخرین لحظه با صداقت، به نهضت امام خمینی(ره) عشق می‌ورزید، برای بیان صادقانه روایتی که باید به دست نسل بعد برسد، ستودنی است

در ادامه این مراسم، مهندس ایمان عطارزاده، رئیس حوزه ریاست دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، طی سخنانی به تشریح پروژه «در حدیث دیگران» پرداخت و انتشار کتاب «متولد چهل و دو» را نخستین گام در مسیر تولید محتوایی دانست که در قالب خاطرات پیرامونی افرادی که با حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ارتباط داشته اند، در دست تولید است.

مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) آخرین سخنران مراسم رونمایی از کتاب «متولد چهل و دو» بود. او که با مرحوم حاج‌ علی‌آقا شمقدری دوستی و آشنایی دیرین داشته‌است، سخنانش را با تلاوت آیه 9 سوره روم (2) آغاز کرد و گفت: یکی از مهمترین چیزهایی که امام راحل(ره) یادآوری می‌کردند و تذکر می‌دادند و رهبر انقلاب نیز، همیشه بر آن تأکید دارند، موضوع مهم دشمن‌شناسی، زمان‌شناسی و خودشناسی است. باید به تاریخ نگاهی دقیق داشته باشیم و ببینیم که بر جبارانی مانند فرعون چه گذشت و چه اتفاقی برای آنها افتاد؟ درس این اتفاق چیست؟ پیروزی نهایی با اهل حق است، این وعده خداست. همین درس‌ها انقلاب را پایدار کرد و مردم ما با چنین تفکری به میدان آمدند. صاحب اصلی این انقلاب امام زمان(عج) است و انشاالله این انقلاب، چنان که حضرت امام خمینی(ره) فرمود، به دست صاحب حقیقی‌اش خواهد رسید. رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در ادامه سخنانش، یاد و خاطره مرحوم حاج علی‌آقا شمقدری را گرامی داشت و توجه آن مرحوم به قرآن و حدیث را از مهمترین ویژگی‌های شخصیتی وی دانست.

علاقمندان می‌توانند برای تهیه‌ی این کتاب به این آدرس مراجعه نمایند.

تصاویر

از کتاب «متولد چهل و دو» رونمایی شد

30e0a281-6c76-4cea-96af-7fb178f37e29

از کتاب «متولد چهل و دو» رونمایی شد

2_457

از کتاب «متولد چهل و دو» رونمایی شد

4

از کتاب «متولد چهل و دو» رونمایی شد

5

از کتاب «متولد چهل و دو» رونمایی شد

3

از کتاب «متولد چهل و دو» رونمایی شد

6

از کتاب «متولد چهل و دو» رونمایی شد

7

از کتاب «متولد چهل و دو» رونمایی شد

8

از کتاب «متولد چهل و دو» رونمایی شد

9

از کتاب «متولد چهل و دو» رونمایی شد

10

نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: