آتش به اختیار کار فرهنگی و خودجوش و تمیز

گفتمان معاصر 6

  • ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی
  • قیمت: 7000 تومان
امتیاز: 5 با 1 رای Article Rating
امتیاز شما:
بازدید: 663 نظر:0

گفتمان معاصر، عنوان سلسله‌نوشتارهایی است در تبیین کلیدی‌ترین مفاهیمی که مورد نیاز جامعه‌ی امروز ماست و در بیانات رهبر حکیم انقلاب اسلامی مورد توجه یا اشاره قرار گرفته است. این نوشتارها بر آن است که ترسیمی جامع، مستند، کوتاه و ساختارمند در باب این مفاهیم ارائه دهد تا تفسیری متقن و معتبر از این مفاهیم، پیش روی اندیشه‌ورزان و فعالان جبهه فکری انقلاب اسلامی قرار داشته باشد.
یکی از خصوصیات ولایت فقیه به مثابه امتداد خط نبوت و امامت، استخراج و شکوفایی ظرفیت­ها و به تعبیر امیرالمومنین (ع) اثاره‌­ی عقول است، چرا که در اندیشه­‌ی اسلامی، مردم مانند معادن طلا و نقره‌­اند: «الناس معادنٌ کمعادن الذهب و الفضه پس فن­‌آوری استخراج و اکتشاف این معادن، در دست مربیان و رهبران جامعه‌ی اسلامی است. آتش‌به‌اختیار به معنای: کار­فرهنگیِ خودجوش و تمییز، یک راهبرد دائمی و اساسی و الگوی مطلوب مدیریت فرهنگی در جهت شکوفایی ظرفیتهای مردمی است. انقلاب اسلامی ایران از آن­جایی که ماهیتش فرهنگی است_ البته این به معنای تک بعدی بودن آن نیست، بلکه ابعادِ سیاسی، اقتصادی هم در آن ملحوظ است _  اساسا یک کارِ فرهنگیِ خودجوش و تمییز است. به همین خاطر آتش‌به ­اختیار را می­توان، یک راهبرد ضروری در پیدایی و همچنین در پایایی انقلاب دانست نه صرفا یک تاکتیکِ مقطعی و موقّت.
اهمیت این راهبردِ دائمی در گامِ­‌دوم انقلاب، با تأمل در بیانیه­‌ی گام­ِ‌دوم، مشهود است؛ «انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند، بلکه از نظریّه‌ی نظام انقلابی تا ابد دفاع میکند» یکی از اجزای «نظریه‌­ی نظامِ­‌انقلابی»، «جوشش انقلابی» است و به نظر می­رسد، یکی از لوازمِ «جوشش انقلابی» همان «آتش‌به‌­اختیار» است که نه تنها ناسخ و ناقضِ نظم‌­ِسیاسی و اجتماعی موجود نیست بلکه ضامن و مکملِ آن است. جوششی هدفمند، اندیشه‌­بنیان و بن­‌بست‌شکن که خُلَل و فُرَجِ جامعه‌­ی ولایی را به خوبی پوشش میدهد. و پیوستگی حداکثریِ نظام امت-امامت را تامین می­کند.
به همین خاطر، بازخوانیِ و نصب­‌العین قرار دادنِ فرمانِ آتش‌به‌­اختیار، برای جوانِ مومنِ انقلابی، ضروری می­نماید، مخصوصاً اینکه علی­رغم وضوح این فرمانِ­‌روشن؛ درک­ها و تلقی­های نادرستی از این مفهوم، در فضای نخبگانی و توده­ای صورت گرفت. لذا یک گفتار از کتابچه‌­های گفتمان­‌معاصر، به تبیین این مقوله اختصاص یافت.
بعد از چاپ پنج عنوان کتابچه گفتمان معاصر توسط انتشارات انقلاب اسلامی، گفتمان 6 با عنوان «آتش­‌به­‌اختیار کارخودجوشِ فرهنگی­ تمیز» منتشر شد. این کتابچه حاوی 10 سرفصل زیر میباشد.
1. طرح مسئله
2. چیستی آتش­‌به­‌اختیار
3. ضرورت راهبردِ آتش­‌به­‌اختیار
4. فلسفه‌­ی استفاده از تعابیر نظامی در عرصه­‌ی فرهنگ
5. چراییِ طرح مفهوم آتش­‌به­‌اختیار
6. مرزشناسی آتش­به­اختیار
7. مخاطبِ آتش­‌به­‌اختیار
8. یک آسیب در فرهنگ سیاسی ما
9. چند مصداق آتش­‌به­‌اختیار
10. آتش­‌به­‌اختیار در کلام امام خمینی(ره)

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: